Vuurwerkliefhebbers in Nederland hebben de afgelopen dagen samen zo’n 67 miljoen euro uitgegeven aan pijlen, knallers en ander vuurwerk. Dat schat Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. Het bedrag is bijna 10 procent hoger dan eind 2012.
Toen ging voor 65 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in, een geldsom die al 3 jaar dalende was. ,,Het lijkt erop dat we de neerwaartse lijn van afgelopen jaren hebben kunnen ombuigen. Mensen zien lichtpuntjes aan het einde van de crisis, en dat is te merken tijdens een feestje als vanavond”, zei Groeneveld dinsdag. De afgelopen jaren bleef het aantal klanten gelijk, maar zij gaven toen minder uit. Vóór de omzetdaling werd juist elke jaarwisseling meer uitgegeven, met eind 2008 en eind 2009 als hoogtepunt: in beide gevallen 74 miljoen euro.
Zo’n 70 procent van de omzet van afgelopen dagen betrof siervuurwerk, 20 procent bestond uit knallers. Bij de overige 10 procent ging het om andere producten, zoals veiligheidsbrilletjes en aansteeklonten. Ook sterretjes vallen in die categorie.
Brillen
Het verbaast Groeneveld hoeveel brillen dit jaar over de toonbank zijn gegaan: de landelijke voorraad die ,,richting 1 miljoen brilletjes” liep, is nagenoeg op. Ze waren vaak te koop voor 99 cent of werden gratis weggegeven bij een bepaald bedrag aan vuurwerk.
De onlinevuurwerkverkoop ligt dit jaar circa 10 procent hoger dan in 2012, weet Groeneveld. ,,Een deel van de mensen die vorig jaar nog naar de winkel gingen, bestelde nu online.'' Hoeveel de branche op internet heeft omgezet, is niet bekend.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl